Des del meu
punt de vista, sí que hi ha hagut canvi conceptual, sobretot ho he observat en
el procés de realització dels diferents mapes i en l’observació i comparació
d’aquests.
A simple vista
es pot observar que hi ha hagut una ampliació dels conceptes utilitzats,
ja que al principi només vaig utilitzar els coneixements previs sobre el tema.
Però no solament han augmentat el nombre de paraules i de coneixements
utilitzats, sinó la interrelació entre aquests. Al principi no
s’apreciava tant la connexió entre els conceptes ciència, tecnologia,
societat i educació, sinó que semblaven més independents. Per tant, l’últim
mapa conceptual és més complex i ha canviat notablement l’estructura del
primer. Penso que el mapa representa visualment els coneixements que he
adquirit al llarg del procés d’aprenentatge, del senzill hem avançat fins al
més complex.
Els tres mapres
els he fet de la mateixa manera, utilitzant el Cmap. L’únic problema que vaig
tenir va ser que no recordava com s’usava perquè el vaig fer anar l’últim cop
el curs passat. Després d’investigar i anar provant, vaig poder recordar com
fer el mapa conceptual amb aquest programa: canviar la direcció de les fletxes,
bidireccionar-les, posar enllaços, color als conceptes rellevants, i d’altres
coese. Segurament hi ha més possibilitats, però de moment sé fer anar les
funcions bàsiques per realitzar un mapa conceptual. Estic satisfeta del
resultat obtingut, ja que queda bastant vistós i llegible i, una vegada aprés,
és un procediment més pràctic i ràpid que fer-ho a mà i escanejar-ho.
Per tal
d’exemplificar aquest canvi conceptual amb alguna experiència de la vida
quotidiana, ho puc comparar amb el concepte de l’estat del benestar. Quan era
petita pensava que tothom tenia una casa, feina, diners, i tot el que jo veia
en el meu entorn, perquè quan ets petit tot gira al teu voltant. Però, a mesura
que vaig anar creixent, em vaig anar adonant, no només pels continguts que
aprenia a l’escola, sinó per tota la informació que rebia dels mitjans de
comunicació, dels meus pares, de cançons, etc.,
que el món és molt diferent i també molt injust. Que existeix una
diferència molt gran tan econòmica com social i cultural entre els països que
el componen i que existeix una cosa que es diu “El Tercer Món”, on la gent no
té dret ni a menjar cada dia ni a tenir una casa en condicions.
Totes aquestes
experiències m’han ensenyat que existeixen moltes diferències i molt grans en
el món, però que si tots posem de la nostra part, pot ser, algun dia aquesta
situació canviï.
Per tant,
considero que el que ens fa canviar els nostres conceptes són les experiències
personals, les relacions amb les altres persones, l’accés a diferents fonts
d’informació, etc. D’aquesta manera modifiquem els nostres esquemes mentals i
aprenem significativament uns nous coneixements, perquè aquests han estat
establerts i relacionats estretament amb els previs. Hi ha hagut una anàlisi
d’allò que sabíem, per tal de conèixer en quin punt ens situàvem, i després hem
observat, a través dels mapes conceptuals, quins coneixements hem afegit i
interrelacionat. Tot i això, els coneixements sempre poden augmentar i
modificar-se. Per aquest motiu, penso que si tornéssim a fer un d’aquí un temps, seria diferent d’aquest
últim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada